L’important són les persones i la seva salut!
Posem a la teva disposició, en la nostra web, tota la informació i les claus per conèixer que és el Coronavirus, les recomanacions per a prevenir-ho i les últimes notícies oficials sobre aquest tema.
COMISSIONS OBRERES
Secció sindical Ajuntament de Barcelona
L’important són les persones i la seva salut!
Posem a la teva disposició, en la nostra web, tota la informació i les claus per conèixer que és el Coronavirus, les recomanacions per a prevenir-ho i les últimes notícies oficials sobre aquest tema.
Seguiment implantació del Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020 d’establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus covid-19.
Els sindicats de la Junta de Personal i el Comitè d’Empresa de l’Ajuntament de Barcelona CCOO, UGT, CGT, INTERSINDICAL-CSC, CSIF i SAPOL, seguim de manera coordinada i conjunta l’evolució de les mesures preventives implantades per l’Ajuntament amb motiu de la malaltia covid-19.
Com ja hem dit des de divendres, amb l’objectiu de vetllar per la seguretat i la salut de la plantilla, som molt crítics amb la gestió que fa l’Administració, ja que no compta amb la part social en la presa de decisions i informació i deixa a les Gerències l’establiment de les mesures a prendre d’acord amb els plans de contingència que han d’elaborar les mateixes Gerències.
Per això, volem recordar a tota la plantilla els següents punts:
– Tots els plans de contingència han d’estar ara mateix ja a disposició de tota la plantilla. Si hi ha treballadores o treballadors que no disposin del seu pla de contingència, feu-nos-ho saber.
– L’organització dels serveis no essencials ha de prioritzar el teletreball. Les mesures preses per a garantir-lo son insuficients, quan l’Administració té eines legals suficients per disposar dels mitjans materials necessaris.
– L’organització dels serveis que l’Administració considera essencials ha de prioritzar la salut de la plantilla. No té sentit que l’Administració planifiqui instruccions que no respectin les limitacions establertes per concentracions de màxim 6 persones i no respecti les distàncies de seguretat. Tampoc és acceptable barrejar en els mateixos centres de treball persones de diferents equips.
– Tornem a demanar que, pel col·lectiu de GUB i SPEIS, cada cop que es prengui una decisió organitzativa se’ns informi prèviament, és essencial per protegir els drets dels treballadors i les treballadores. En aquests col·lectius s’ha d’afavorir la flexibilitat dels torns i horaris de treball perquè es puguin intercanviar entre companys i companyes, per tal de poder tenir cura dels fills/es i persones a càrrec.
– Els Equips de Protecció Individual obligatoris s’han d’haver distribuït, tot i que, com dèiem ahir, el Decret no els especifica i per tant hi ha dubtes sobre si els plans de contingència inclouen tots els EPIs necessaris per a què el personal dels serveis essencials puguin treballar en condicions de seguretat. Reclameu els EPIs si no els han proporcionat.
– Els plans de contingència han de contemplar la situació de les treballadores i els treballadors que tenen fills/es menors de 12 anys o persones a càrrec, especialment les derivades de l’aplicació de l’EBEP, tal com hem defensat reiteradament dient que el personal en aquest supòsit s’havia de confinar a casa, abans que l’Administració ho plantegés. Si no és així, aviseu-nos.
COM A REPRESENTANTS SINDICALS SEGUIM EXIGINT DISPOSAR DE TOTS ELS PLANS DE CONTINGÈNCIA DIRIGITS A LA PLANTILLA, CONTINUEM SENSE ESTAR D’ACORD AMB COM S’ESTÀ GESTIONANT LA PREVENCIÓ DE LA SALUT DE LA PLANTILLA MUNICIPAL.
US DEMANEM QUE COM A TREBALLADORS I TREBALLADORES ENS FEU ARRIBAR TOTS ELS DUBTES I POSSIBLES ARBITRARIETATS QUE S’ESTIGUIN COMETENT.
PREGUNTES FREQÜENTS, ARRAN DE LA PUBLICACIÓ DEL DECRET D’ALCALDIA PER AMPLIAR LES MESURES PREVENTIVES, DE PROTECCIÓ I ORGANITZATIVES AMB MOTIU DEL VIRUS COVID-19
Comunicat intern de l’Ajuntament de Barcelona
Per aclarir els dubtes que ens puguin sorgir arran de la situació generada per la Covid-19 i l’aplicació del Decret d’Alcaldia sobre mesures de prevenció, protecció i organitzatives, us fem arribar les preguntes freqüents i les respostes que us poden ajudar a gestionar la situació.
En la disposició quarta del Decret queden recollits els serveis que es consideren essencials. Tot i així, davant el dubte, el gerent o la gerent de la teva àrea és qui ha dissenyat el pla de contingència propi de la teva gerència i, per tant, et podrà dir si has d’anar a treballar presencialment o no. També pots preguntar-ho a la persona referent de personal de la teva gerència d’àrea.
Tal com diu el Decret, “Els serveis d’atenció al públic, a excepció dels serveis que siguin essencials o prestin un servei públic bàsic, resten tancats de forma presencial i el seu personal ha de complir la seva jornada laboral en modalitat de teletreball.” Tot i així, “Tot el personal dels centres que romanguin tancats resta a disposició de l’Ajuntament en cas que així siguin requerit.”
En el cas de dubte, parla-ho amb el teu/la teva comandament o persona referent de personal.
No, les persones que durant els propers 15 dies haguem d’assistir presencialment al lloc de treball no haurem de justificar la jornada laboral mitjançant el fitxatge en entrar i sortir a la feina.
Tothom, tant si treballem presencialment com mitjançant teletreball, haurem de justificar la nostra jornada laboral i qualsevol incidència que hi pugui sorgir mitjançant el/la nostre/a comandament.
No necessàriament. El Decret d’Alcaldia de data 15 de març modifica algunes de les mesures que preveia la Instrucció publicada dijous 12 de març. Si tens dubtes sobre el que has de fer, pots preguntar-ho al teu/a la teva comandament o a la persona referent de personal de la teva gerència d’àrea o al teu/a la teva superior immediat/a.
Has de comunicar-ho immediatament a la persona referent de personal del teu àmbit.
Has d’adoptar les mesures d’acord amb el pla de contingència de la teva gerència d’àrea. En el cas de dubte, parla-ho amb el teu/la teva comandament o persona referent de personal del teu àmbit.
Tal com diu el Decret, “La permanència del personal municipal en el seu domicili, com a conseqüència de la suspensió temporal d’activitats en les unitats respectives, té la consideració de temps de treball efectiu.”.
Sí. El teu/la teva comandament t’ha d’indicar la feina que has de fer amb els mitjans que disposis. És important que tothom tinguem feina i que estiguem donant el màxim com a servidors públics que som en aquests moments de màxima dificultat. Les persones amb funcions de comandament faran el seguiment de la feina de cadascuna de les persones del seu equip.
Sí. El fet que estiguem en aïllament domiciliari no vol dir que no haguem de treballar. Hem de seguir el que indica la resposta a la pregunta 9.
Sí. Només hem suspès les activitats formatives presencials però, sempre que sigui possible es mantindran les activitats formatives virtuals en marxa o previstes, sigui a través de l’Entorn Virtual d’Aprenentatge o per altres mitjans telemàtics.
Si reps una convocatòria l’has de gestionar a través del tràmit “La meva formació” de la Intranet (espai OAP/Formació).
En el cas que tinguis alguna dificultat per fer la formació des del teu ordinador, posa’t en contacte amb el departament de Desenvolupament a través de l’adreça [email protected]
Tal com han indicat les autoritats sanitàries, per urgències per coronavirus has de trucar al 061, per consultes generals al 012 i per emergències al 112. T’indicaran el que has de fer, d’acord amb la teva casuística.
Has de seguir totes les indicacions que t’hagin donat les autoritats sanitàries i presentar la baixa a l’Ajuntament. Ho has de fer tan aviat com puguis enviant la baixa per correu electrònic a la persona responsable de personal del teu àmbit.
L’has d’enviar per correu electrònic al més aviat possible a la persona responsable de personal del teu àmbit.
És molt important que ho notifiquis al Departament de Prevenció de Riscos Laborals de l’Ajuntament. Ho pots fer mitjançant l’adreça [email protected]. L’Oficina d’Atenció al Personal derivarà el teu correu al Departament de Prevenció de Riscos Laborals.
Ara bé, si en el correu has d’adjuntar dades mèdiques, per protegir la confidencialitat d’aquestes dades, posa’t en contacte amb el servei mèdic del Departament Prevenció de Riscos Laborals per considerar el teletreball i/o les mesures preventives addicionals que siguin necessàries.
Especialment, ens referim a les persones que:
– són sensibles als riscos biològics (que per la seva malaltia o bé per la medicació que estan obligats a prendre, tenen compromesa la seva capacitat de resposta immunològica)
– pateixen una malaltia crònica principalment de tipus respiratori,
– que justifiquin documentalment (via atenció primària o especialista) la necessitat d’estar especialment protegit del risc de contagi
Les mesures generals de protecció individual per prevenir la COVID-19 són les que indiquen les autoritats sanitàries.
Segons l’Agència de Salut Pública de Barcelona, les principals mesures són:
– Evitar el contacte estret amb les persones amb símptomes d’infecció respiratòria, com ara tos o esternuts, mantenint una distància mínima de dos metres.
– Rentar-nos freqüentment les mans (rentat amb aigua i sabó o solucions a base d’alcohol), especialment després del contacte directe amb persones malaltes o del seu entorn. En aquests enllaços trobem indicacions sobre el rentat de mans: :
Rentat de mans amb preparats amb alcohol
– Evitar compartir menjar o estris (coberts, gots, tovallons, mocadors…) i altres objectes sense netejar-los degudament.
– Després de manipular objectes, sobretot a llocs públics, cal abstenir-se de tocar-se la boca, el nas i els ulls sense haver-se rentat abans les mans.
– Reduir l’activitat i aquelles activitats socials prescindibles.
– Evitar les aglomeracions i els espais tancats amb gran nombre de persones.
– Evitar viatjar, si no és imprescindible.
– En cas de presentar símptomes respiratoris i/o febre quedar-se al domicili, sense acudir al lloc de treball, i limiti la seva vida social.
– En cas de tos o esternuts, cobrir-se la boca i nas amb la part interna del colze o amb mocadors d’un sol ús que després llençarem a les escombraries, i rentar-se les mans de seguida.
– Cal protegir especialment els grups de major risc: les persones grans i les persones amb malalties cròniques.
– Fer un ús responsable del sistema de salut i només acudir als centres sanitaris quan sigui estrictament necessari.
– Fer un ús responsable del 061 i recordem que es pot trucar a l’atenció primària per a qualsevol dubte i per a emergències greus i de risc vital al 112.
En aquest document podem consultar el conjunt de Mesures de prevenció per evitar la propagació del coronavirus SARS-CoV-2 [PDF]
A partir de demà, podrem trobar més informació dins la pàgina COVID-19 que posarem en marxa a la Intranet.
Ajuntament de Barcelona – Departament de Comunicació Interna
CCOO A LA VOSTRA DISPOSICIÓ
Tot l’equip de la secció sindical de Comissions Obreres a l’Ajuntament de Barcelona està al 100% a la vostra disposició per resoldre qualsevol dubte o incidència sobre els Plans de Contingència, el COVID-19, arbitrarietats o sobre les diferents situacions laborals (baixes mediques, confinaments, …); us atendrem per telèfon i correu electrònic.
TELÈFON: 93-301.88.67
CORREU: [email protected]
Guàrdia Urbana podeu contactar:
CORREU: [email protected]
TELÈFON: 93-301.88.67
A més, podeu consultar la nostra web i xarxes socials
RESSOLUCIÓ DE DUBTES I SUPORT DE CCOO ERTE
Sobre el Decret d’Alcaldia de 14 de març de 2020 d’establiment de mesures preventives, de protecció i organitzatives amb motiu del virus covid-19.
Denunciem la passivitat i la falta d’organització que l’Ajuntament de Barcelona ha tingut la setmana del 9 al 13 de març, que no es resol enviant un correu a la plantilla el 14 de març des de la Gerència Municipal demanant al personal que es cuidi.
Els sindicats de la Junta de Personal i el Comitè d’Empresa de l’Ajuntament de Barcelona CCOO, UGT, CGT, INTERSINDICAL-CSC, CSIF i SAPOL, mostrem el nostre suport i reconeixement a tots els i les professionals que estan complint amb les seves obligacions laborals les 24 hores del dia.
Ens trobem davant d’una situació excepcional, i com a servidores i servidors públics que som, hem d’exercir les nostres funcions amb la màxima responsabilitat, professionalitat i compromís vers la ciutadania.
Però no per aquest motiu deixarem de ser crítics amb la manera com s’ha gestionat la crisi en aquests primers dies, on moltes companyes i companys s’han sentit desatesos, i on han resultat més decisius els lideratges individuals de molts companys i comandaments intermedis que la mateixa organització Municipal.
Ja que l’Administració està obviant-nos en la presa de decisions i informació, volem expressar que:
– L’Ajuntament continua anant tard en elaborar els plans de contingència, a hores d’ara encara no estan publicades les instruccions per organitzar els serveis que consideren essencials, i el decret publicat no aclareix res.
– No s’especifica quin personal farà teletreball i quin no, si el problema són els mitjans materials que els mobilitzin, tenen recursos per fer-ho.
– Demanem que, pel col·lectiu de GUB i SPEIS, cada cop que es prengui una decisió organitzativa se’ns informi prèviament, és essencial per protegir els drets dels treballadors i les treballadores. En aquests col·lectius s’ha d’afavorir la flexibilitat dels torns i horaris de treball perquè es puguin intercanviar entre companys i companyes, per tal de poder tenir cura dels fills/es i persones a càrrec.
– El decret publicat deixa massa obert a cada Gerència dels serveis considerats essencials que
determinin com s’organitzarà cada servei, per tant continua creant incongruència entre serveis anàlegs que depenen de diferents Gerències, falta de lideratge de l’Ajuntament i, per tant, una confusió enorme entre el personal.
– No especifica que les persones que hagin de treballar en aquests serveis considerats serveis essencials, hagin de tenir els Equips de Protecció Individual obligatòriament per poder treballar, ni quins han de ser (en aquests moments encara hi ha llocs que no tenen gel desinfectant, mascaretes ni guants).
– No especifica que als centres considerats serveis essencials només hi puguin estar 6 persones com a molt alhora, igual que a les reunions, i que es mantinguin les distàncies establertes per garantir la seguretat.
– No aclareix si es barrejaran persones de diferents equips (pensem que és un error en prevenció del risc de contagi).
– No aclareix gens que passarà amb la gestió dels serveis externalitzats.
– No aclareix si tot el personal que té fills/es menors de 12 anys o persones a càrrec podrà fer teletreball, novament ho deixa en mans de cada Gerència.
COM A REPRESENTANTS SINDICALS EXIGIM DISPOSAR DE TOTS ELS PLANS DE CONTINGÈNCIA DIRIGITS A LA PLANTILLA, CONTINUEM SENSE ESTAR D’ACORD AMB COM S’ESTÀ GESTIONANT LA PREVENCIÓ DE LA SALUT DE LA PLANTILLA MUNICIPAL.
US DEMANEM QUE COM A TREBALLADORS I TREBALLADORES ENS FEU ARRIBAR TOTS ELS DUBTES I POSSIBLES ARBITRARIETATS QUE S’ESTIGUIN COMETENT.
Annexem informació sobre les mesures complementàries del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya per a la prevenció i el control de la infecció pel SARS-CoV-2.
Mesures complementàries COVID-19 Departament de Salut Generalitat de Catalunya
El Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya (Protecció Civil) respon a diferents preguntes sobre les restriccions a Catalunya.
Us annexem la nota informativa enviada a tots i totes les treballadores de l’Ajuntament de Barcelona per part de la Junta de Personal i del Comité d’Empresa dels quals Comissions Obreres té una representació molt important.
Document:
NOTA ACLARATORIA:
Us annexem la Instrucció de l’Ajuntament de Barcelona:
Mesures preventives_proteccio_organitzaves per Covid 19.pdf.pdf
CCOO de Catalunya continua les seves actuacions davant la crisi del coronavirus Covid-19. En aquest sentit, el sindicat segueix aplicant i difonent les instruccions de les autoritats sanitàries amb la voluntat de minimitzar la incidència dels contagis i contribuir a la salut pública.
CCOO de Catalunya manté l’activitat dels seus òrgans de direcció i dels seus serveis a l’afiliació. L’activitat sindical és necessària per a la protecció de la classe treballadora en aquest moment d’incertesa i de dificultats laborals, i per això el sindicat manté la convocatòria del seu Comitè Confederal del dia 18 de març, facilitant la participació mitjançant videoconferència. També informarà periòdicament l’afiliació de CCOO de Catalunya mitjançant la nostra revista Lluita Digital, i limita, tal com indiquen les instruccions de l’autoritat pública, l’activitat sindical i formativa del personal sanitari i d’emergències i altres col·lectius afectats.
Si tens dubtes generals en relació amb temes de salut consulta la informació actualitzada del Departament de Salut: Covid-19.
Preguntes més freqüents de l’àmbit laboral relacionades amb el coronavirus i la seva afectació que hem elaborat des de CCOO de Catalunya.
Des de CCOO, donem resposta sobre les implicacions laborals, de Seguretat i Salut i Seguretat Social davant la detecció de Covid-19 causada pel nou coronavirus SARS-CoV-2.
En les darreres setmanes ha sorgit una certa preocupació social per l’evolució del coronavirus COVID-19, malaltia contagiosa sorgida a la Xina que ha afectat persones de diferents països.
CCOO segueix les recomanacions de les autoritats sanitàries amb la voluntat de contribuir responsablement a les actuacions de salut pública.
8 DE MARÇ
MANIFESTACIÓ FEMINISTA
Com sindicat feminista, Comissions Obreres participarem en la manifestació feminista convocada el dia 8 de març a les 17:00 hores, per aquest motiu ens concentrarem el 8 de març a les 16:30 al carrer Aribau entre la Gran Via i el carrer Diputació, us esperem!!!
CCOO feminista: DENUNCIA I ACCIÓ