Remetem nota de premsa enviada per la CS CCOO sobre l’aprovació de la Llei de Contractes del Sector Públic. També adjuntem l’informe intern elaborat pel Gabinet tècnic de FSC-CCOO sobre aquesta llei.
CCOO celebra que la nova Llei inclogui propostes sindicals per augmentar les garanties socials, laborals i mediambientals
La llei aprovada avui, sense cobrir plenament els objectius de CCOO, implica un substancial avanç sobre la legislació existent. Així, és important que incorpori l’objectiu que la contractació pública es realitzi tenint en compte aspectes d’índole social (garantia de l’ocupació, respecte als convenis col·lectius, aspectes mediambientals) i no sol criteris econòmics (fonamentalment el menor cost), que solen acabar derivant en rebaixes de drets laborals i salarials dels treballadors i treballadores. De fet, aquest àmbit, en el qual presten servei milers de persones, era utilitzat com a laboratori per degradar i precaritzar les condicions de treball amb l’excusa de l’austeritat.
Després d’un llarg procés, avui ha estat aprovada la nova Llei de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l’ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE. Al llarg de la seva tramitació aquesta norma ha anat incorporant bona part de les propostes plantejades per CCOO, a través del treball realitzat en el Consell Econòmic i Social i amb diferents grups parlamentaris que les han impulsat com a esmenes.
Clàusules socials i preus de licitació
Entre les novetats incorporades a la Llei destaca el mandat exprés del seu article 1º d’incorporar criteris socials i mediambientals, la qual cosa situa la contractació pública davant un focus radicalment diferent a l’existent.
Un dels principals problemes que presenta la contractació del sector públic radica que fins ara es permetia la licitació dels contractes a empreses amb preus que no cobrien els costos salarials establerts en els convenis col·lectius d’aplicació. Aquesta situació suposa una pèrdua de drets laborals per als treballadors d’aquestes empreses, al mateix temps que una reducció de la qualitat dels serveis que els ciutadans reben per aquesta via.
La llei incorpora noves garanties per evitar les propostes temeràries que en ocasions es produeixen. Destaquen, per exemple, que al pressupost de licitació s’obligui a desagregar per categoria els costos salarials, partint dels indicats pel conveni col·lectiu; l’obligatorietat que l’òrgan de contractació exclogui del procés les ofertes anormalment baixes que es presumeixin inviables; o l’establiment de penalitzacions en cas que els contractistes incompleixin les obligacions mediambientals, socials i laborals, com el retard del pagament de salaris o els incompliments del conveni col·lectiu.
Subrogació dels contractes de treball
Gràcies a una de les esmenes proposades per CCOO, la subrogació operarà obligatòriament no solament quan ho estableixi la llei o el conveni col·lectiu (com fins ara) sinó també quan ho estableixi un acord de negociació col·lectiva d’eficàcia general, obrint amb això el camp d’actuació als acords marc d’àmbit territorial i als acords de cada administració en el marc de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (EBEP).
Igual rellevància cobra l’obligació que s’imposa a les Administracions Públiques de subrogar al personal que prestava un servei externalitzat, quan decideixi prestar-ho directament, sempre que així es prevegin en els mateixos instruments normatius o convencionals citats anteriorment. Així mateix, l’habilitació, constituïda obligatòria, que es fa a l’Administració per retenir les quantitats degudes al contractista i amb això garantir el pagament dels salaris, mantenint igualment retingut l’import de la garantia definitiva de l’empresa en tant no se satisfaci i acrediti el pagament dels salaris.
Finalment, CCOO ens congratulem del rebuig de tres esmenes presentades pel Partit popular en el tràmit del Senat que pretenen reforçar la preferència en l’aplicació dels convenis col·lectius d’empresa enfront dels sectorials, com a font de precarització de l’ocupació i els salaris nascuda amb les reformes laborals de 2011 i 2012. Si ben para CCOO el fons de l’assumpte poc canvia amb el que reguli la Llei de Contractes, doncs on cal actuar és en l’Estatut dels Treballadors, derogant la reforma de l’any 2012 de l’article 84 del ET i restablint la plena capacitat de negociació dels àmbits sectorials enfront dels d’empresa.