Les festes són una oportunitat per compartir, i sobretot per recordar; que com deia Almudena Grandes,
“… la alegría es un arma superior al odio”.
La secció sindical de CCOO a l’Ajuntament de Barcelona us desitja,
COMISSIONS OBRERES
Secció sindical Ajuntament de Barcelona
Les festes són una oportunitat per compartir, i sobretot per recordar; que com deia Almudena Grandes,
La secció sindical de CCOO a l’Ajuntament de Barcelona us desitja,
L’accidentalitat com a objectiu de la Unió Europea. Jornada organitzada per la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO.
Resum ponència de l’agent de la Guàrdia Urbana de Barcelona Jordi Expósito, delegat de GUBCCOO.
Es va iniciar la reunió amb la presentació del nou Cap de RRHH de l’IMSS, Xavier Vila, que s’ha incorporat en el càrrec l’1 de desembre de 2023.
Avaluacions de riscos psicosocials
La tècnica de prevenció exposa l’estat actual i la programació de les avaluacions de riscos psicosocials fetes fins ara: APC, Educadors/es a les Escoles i SEAIA/SIFE/ECEIA.
Es preveu que abans d’acabar l’any s’hagin finalitzat les propostes de mesures correctores de cada avaluació i que això permeti que en el proper comitè, que tindrà lloc a finals de gener, es puguin presentar i validar els resultats per entrar a la següent fase, la de planificació de l’execució de les mesures.
Continua pendent la licitació per poder iniciar la resta de psicosocials el 2024. La previsió inicial seria: començar al febrer l’Equip Volant CSS i OPSE, al maig iniciar CSS i SARA i al setembre engegar SADEP i Serveis Centrals.
Els delegats de prevenció demanem que es tingui en consideració pel disseny dels estudis de psicosocials que hi ha persones que pengen del SADEP però que actualment estan en CSS i que hi ha persones als CSS que fan dependència tot i no pertànyer al SADEP.
CCOO sol·licita que en el si del comitè es pugui arribar a un acord escrit sobre la periodicitat amb la qual s’han de repetir els psicosocials a l’IMSS.
Seguretat i prevenció
Es reclama la participació de la part sindical en l’Auditoria ISO 45001.
CCOO aconsegueix que el feminicidi, la mort sobtada i el suïcidi d’un usuari/ària, entre d’altres, constin dins del Protocol de Suport grupal en situacions d’Alt impacte que es pot trobar al Portal del Professional.
S’informa que a partir d’ara en cada CSSL s’informarà dels accidents de treball ocorreguts en el darrer trimestre. A la memòria anual de prevenció s’exposaran totes les dades i es valorarà la necessitat d’una reunió específica del tema.
El febrer de 2024 tindrà lloc la reunió de la comissió de seguretat on s’analitza el registre d’agressions i es valoren propostes de millora.
També hem tractat la percepció d’inseguretat a la porxada exterior del SARA. L’administració informa de què s’està treballant el tema en una taula de districte, ja que també afecta a altres equipaments municipals. S’estan valorant diverses propostes de millora i actualment hi ha un equip que fa observació amb la finalitat d’emetre un estudi de dinàmiques de l’espai.
Atenció psicològica
S’aprova també l’actualització del Protocol atenció psicològica per part de la mútua en cas d’agressió amb les propostes i aportacions dels delegats de prevenció de CCOO, els quals van ser els impulsos de la revisió d’aquest protocol. Resta pendent si l’atenció psicològica es pot activar dies-temps després de l’agressió tenint en compte que l’estrès posttraumàtic sol mostrar-se amb cert retard.
Trasllat de professionals
Arran de diferents situacions que s’han donat a l’IMSS en els darrers mesos amb relació al trasllat de professionals de centre de treball, les Comissions Obreres sol·licitem que si s’han de realitzar aquests trasllats es tingui cura del benestar emocional del personal afectat sobretot pel que fa a les comunicacions, que les avaluacions de riscos dels centres-destí es realitzin amb anterioritat al trasllat i que això sigui amb antelació suficient com per esmenar els possibles riscos que s’hi trobin.
Alhora, es sol·licita que els delegats de prevenció tinguem coneixença de les planificacions d’arranjaments per tal de poder fer el seguiment.
Formació
Amb relació a la formació, s’exposa la falta d’espais adequats per a realitzar les formacions instrumentals obligatòries en format online i la impossibilitat de l’aprofitament de les mateixes en les condicions en les quals es troba la plantilla actualment. CCOO reivindica que les formacions online es puguin fer des de casa o que s’habiliti un espai idoni per poder realitzar-les als centres de treball.
Com sempre, si teniu qualsevol consulta o qüestió podeu fer un correu electrònic a [email protected]
Des de les Comissions Obreres celebrem que el passat 11 de Desembre es van reprendre les trobades mensuals amb l’Administració (RRHH IMSS i RRHH Escar) per tractar per fi les qüestions que afecten al personal de l’IMSS.
Per primera vegada en els darrers anys es comparteix amb antelació el calendari laboral del proper any, 2024, amb la part social. CCOO adverteix que cal considerar la casuística especial dels centres que per falta d’espai reparteixen els seus professionals entre les tardes de dimarts i de dijous, per tal de que es tingui en compte a l’hora de canviar les tardes d’atenció al públic i evitar els malestars que es generen en els equips que pateixen aquesta situació.
Després de mesos insistint, l’Administració es compromet a proporcionar el “mapeo” dels professionals de l’IMSS a la part sindical, a més, proposa incorporar aquest trasllat d’informació com a objectiu intern i que sigui de manera periòdica. Les Comissions Obreres agraïm aquest pas endavant i esperem que el compromís es materialitzi el més aviat possible.
RRHH comunica que l’estudi del coeficient de distribució de professionals de l’IMSS ha finalitzat i que la distribució/ubicació de les places de l’equip central ja son definitives. Per aquest motiu, comuniquen que després de l’estabilització (oferta pública per mèrits i oferta pública especial) podrà tenir lloc la mobilitat restringida de les persones que formen part de l’Equip Central, sol·licitada per tots els sindicats en la reunió del 28 de febrer de 2023 a demanda de la pròpia plantilla per la incertesa que va generar que es realitzés la Mobilitat de l’IMSS sense tenir definides les ubicacions finals de les places d’aquest equip.
Des del Departament de Relacions Laborals de l’Ajuntament informen que la decisió d’unificar 3 UGA mínim per cada CSS respon a que durant el primer trimestre del 2024 es realitzarà l’estudi de viabilitat del teletreball per UGA, SADEP i OPSE. Sembla que l’administració mostra predisposició per arribar a un possible futur acord d’aplicació tècnica del teletreball en aquest col·lectiu cercant un model organitzatiu alternatiu.
CCOO seguirem lluitant perquè puguin accedir a la modalitat de teletreball totes aquelles persones a les que la seva tasca laboral els ho permeti.
S’acorda en el sí de la reunió que els sindicats poden fer arribar un correu explicatiu a la Direcció Executiva de Gestió de Recursos i Provisió de Serveis i Qualitat i al nou Cap de RRHH de l’IMSS per traslladar els motius pels quals està generant malestar l’aplicació pilot de l’EACAT a diversos professionals i puguin donar resposta des de l’empresa. CCOO farem ús d’aquest circuit per contribuir en la millora del benestar de la plantilla afectada.
La part social reclama que surtin els concursos de les diferents direccions en funcions que hi ha actualment a l’IMSS. Ens informen de que es preveu que puguin sortir el primer semestre del 2024.
CCOO reivindica que les ocupacions d’aquests llocs no estan sent del tot transparents i que l’accés a aquestes places “en funcions” no segueixen els criteris de mèrits, capacitat i publicitat, essent aquest últim criteri de dubtós compliment en alguns casos.
CCOO sol·licita que s’unifiquin tots els temes relacionats amb oferta pública, processos de selecció, provisió i borses en una mateixa reunió per tal de garantir que els criteris d’aplicació entre els RRHH de l’Ajuntament i els de l’IMSS siguin els mateixos.
Per últim, s’acorden algunes trobades i temes a desenvolupar en properes reunions:
Pendent de dates per ser reunions que necessiten de la presència d’un comandament tècnic:
Reunió monogràfica SEAIA.
Reunió monogràfica SARA.
Gener 2024:
temes transversals
explicació de l’equip reforç/volant SADEP
incidències teletreball al SARA
Febrer 2024:
Monogràfic APC
La denúncia presentada per CCOO davant la Inspecció de Treball de Barcelona va provocar la clausura de l’espai formatiu del carrer Tànger per motius de seguretat laboral i higiènica-sanitària.
L’Ajuntament ha desatès la resolució de la Inspecció de Treball i no ha finalitzat totes les obres i tampoc ha esmenat les deficiències detectades. L’administració va retirar els precintes i amb irresponsabilitat va normalitzar l’activitat formativa.
Davant aquesta situació, els nostres delegats de Prevenció i Riscos Laborals conjuntament amb un altre sindicat van realitzar una inspecció de l’espai formatiu per sorpresa.
Els delegats van comprovar “in situ” que l’espai de la segona nau estava en ús sense haver-se portat a terme la correcció de totes les deficiències detectades per la Inspecció. Per aquest motiu es va estendre acta en el lloc, fent constar l’incompliment de requisit.
Aquest 12 de desembre, hem tingut coneixement que finalment la mateixa Administració han tornat a precintar la zona, producte de la nostra inspecció i de la nostra intenció de denunciar davant l’Autoritat Laboral l’incompliment de la resolució.
És evident que la prefectura ha incomplert i exposat innecessàriament als i les empleades públiques de la Guàrdia Urbana de Barcelona en una zona que no reuneix els requisits mínims de seguretat.
Dimarts 5 de desembre els delegats de prevenció de CCOO GUB hem assistit a la reunió del Comitè de Vestuari.
La prefectura ens ha presentat la versió més actualitzada que disposa del catàleg de vestuari, que data de 2020 (el disponible en la web és de 2015).
Després d’anys de reclamacions per part de GUBCCOO, a partir del mes de gener s’inicia un procés de reunions tècniques on s’actualitzaran totes les peces del catàleg de vestuari, actualitzant els períodes i terminis de lliurament de cadascuna d’elles.
Des de CCOO GUB portem més de 10 anys sol·licitant el lliurament de vestuari per punts i advoquem per un lliurament més concorde a les necessitats de cada Unitat i agent.
Prefectura ha consultat a la Guàrdia Civil que usen aquest sistema de punts i veuen alguns problemes de gestió i mal ús. Pensem que amb una bona normativa, organització, gestió i control és el millor sistema, sobretot si tenim en compte que les empreses subministradores disposen en les seves pròpies webs de sistemes de gestió i petició de vestuari per punts.
L’actual contracte de roba està vigent fins a finals de 2026, fins a aquesta data no es pot canviar el sistema de lliurament de material. Les modificacions o millores que es proposin en les peces actuals només són possibles si no suposen un increment de preu de cada peça. Aquest és el motiu pel qual s’ha pogut canviar el casc i l’impermeable en la UCT per uns d’alta visibilitat de color groc. Ens informen que s’ha realitzat una nova compra de cascos d’alta visibilitat i que seran lliurats pròximament a la resta de companys.
En el torn de paraula tornem a reclamar temes sol·licitats per registres durant el 2022/23:
• Reclamem cascos homologats amb la normativa 22.06 i P/J per a poder portar la mentonera oberta.
• Reclamem un sistema sense fil per a les ràdios en motos i escúters: Amb polsador sense fil en el manillar, per seguretat i per a respectar el codi de circulació.
• Tornem a sol·licitar retirar les galoneres als agents i que només les portin els comandaments.
• Sol·licitem informació de les proves dels nous pantalons i el resultat del patró per a dones. Ens informen que els pantalons portarà butxaques laterals, i que la tela és més elàstica i còmoda, fent-ho una mica més cenyit, per la qual cosa pot no agradar a tots. Es faran més proves per a rebre feedback.
• Sol·licitem que la UCT porti la jaqueta i el pol d’alta visibilitat (color groc).
• Sol·licitem que la UIPA porti reflectora en els pantalons i peces d’alta visibilitat en jaqueta, impermeable i pols com la UCT.
• Tornem a reclamar que en la UREP portin casc fosc i que es retiri el groc de les muscleres. Sol·licitem el canvi per la mateixa que usa Brimo de Mossos.
• Traslladem la disconformitat del personal d’UREP amb la bota actual i reclamem novament que se’ns faci lliurament de les dues últimes licitacions i que busquem una solució a la falta de confort que estan donant les Botes Panter. Ens informen que la bota americana no disposa de la certificació europea i no pot entrar en la licitació.
• Demanem una visita a la Muntada per a avaluar uns pantalons més confortables per a fer les tasques de quadres. Sol·licitem una peça intermèdia, sigui jersei o dessuadora.
• Tornem a sol·licitar una jaqueta específica per a UI per a realitzar les entrades i registres, com la que fan servir Mossos, per un tema corporatiu, d’imatge i seguretat.
• Sol·licitem el lliurament d’una motxilla operativa, per a poder portar el material assignat i actes que es precisen durant el servei. Prefectura indica que els vehicles disposen d’impressores i no és necessari portar totes les actes; i que a més ja es disposa de carpetes en els vehicles per a les actes, de les quals s’ha d’encarregar manteniment i que si no fan ús, és per una mala gestió de les Unitats. Informem Prefectura que les impressores no fan servir per a la falta de formació i que el sistema de carpetes és inviable de mantenir per la falta de personal de manteniment, i a causa de la falta de temps en els canvis de torn. Insistim, sol·licitem que es lliurin motxilles unipersonals o es busqui un sistema alternatiu eficaç.
• Reclamem les demores en reposició de material que sofreixen alguns companys. Prefectura informa que generalment és per un problema de falta de talles i que els terminis s’allarguen quan s’ha de fer la compra al proveïdor.
• Preguntem per la data en què es lliurarà la segona funda de l’armilla antibales. Ens indiquen que no poden donar data exacta encara, però faran la consulta.
• Reclamem els xecs de paisà per als agents que van de paisà en les Unitats, realitzant funcions de GDU, abandons, seguretat ciutadana.
Dilluns 27 de novembre de 2023 hem assistit a la reunió del comitè de vehicles en el qual se’ns han informat:
Hem reclamat:
Davant la queixa per insuficiència lumínica, la falta de renovació d’aire, i l’alta temperatura en l’ambient de treball de l’oficina administrativa de la Unitat Territorial Horta-Guinardó, el nostre delegat de prevenció i riscos laborals va visitar les instal·lacions.
Que la citada oficina es troba en la planta baixa (a peu de carrer) de l’esmentada unitat, si bé en primera instància i abans de crear-se l’ampliació dels vestuaris femenins, la citada oficina se situava en la planta primera del districte.
Que el canvi es va realitzar de manera eventual, durant durés les obres i ha passat a ser definitiu, amb unes pitjors condicions ambientals de treball.
Que a més a més ens fan participis que la ubicació d’aquesta oficina es troba en la “zona zero”, on van aparèixer els primers casos de lipoatrofia muscular del citat districte.
Hem demanat una visita del Departament de Prevenció i Riscos Laborals de l’Ajuntament, juntament amb el personal de l’empresa Egarsat, a l’efecte de prendre els mesuraments oportuns i concloguin si les condicions de treball que reuneix l’oficina són la més idònies.
En funció d’aquesta inspecció valorarem sol·licitar un canvi d’ubicació de l’oficina a un lloc que presenti unes millors condicions ambientals de treball.
Demanem que el servei de professionals de reforç per conciliació familiar (COFA) es faci extensiu a tota la plantilla municipal per cobrir les hores de reducció per conciliació familiar. Actualment, aquest servei, només es fa servir a OACS i IMSS.
Ho hem exigit en l’última Comissió Tècnica d’Igualtat. On vam exposar amb contundència i claredat que la reducció de jornada és un dret al qual cap persona hauria de renunciar.
NO POT SER QUE HI HAGI COMPANYES QUE OPTEN PER RENUNCIAR A AQUEST DRET perquè l’administració no ha pres mesures i les companyes continuen amb la mateixa càrrega de feina com si fessin jornada completa.
A part de tenir també dificultats per recuperar les hores extres que es fan, donada la pressió de les càrregues de treball.
Hem aconseguit el compromís de l’administració, farà un informe/anàlisis dels motius i temps per gènere (reduccions per lactància, compactacions, etc.), i veure totes les possibilitats existents, per poder donar possibles sortides a la problemàtica.
Els hem deixat clar que és un problema que s’ha de solucionar com més aviat millor, perquè la conciliació familiar està per sobre de tot, i s’ha de poder gaudir sense la pressió de les càrregues de feina i l’estrès que això suposa incidint en la salut.
L’Ajuntament de Barcelona aprova finalment només 128 places en una nova convocatòria per dotar la Guàrdia Urbana.
L’administració inicialment va acceptar la proposta de 151 places realitzada pel nostre sindicat, però, … han retirar les 23 places per falta de pressupost.
L’Ajuntament sembla que no vol invertir en prevenció i seguretat per a la ciutadania barcelonesa.
Per primera vegada serà necessari que les persones aspirants comptin com a mínim amb un títol de Batxillerat o equivalent, en compliment de l’adaptació de la Llei de policies locals de la Generalitat de Catalunya.
La convocatòria manté la resta de condicions de convocatòries anteriors, com és la reserva del 40% per a dones i les proves d’idiomes voluntària valoratives.
La previsió és que entre el 30 de novembre i el 19 de desembre s’obri el període de presentació de sol·licituds i que el procés finalitzi el mes de setembre de 2024.
D’aquesta manera , les persones que aconsegueixin la plaça podran iniciar el curs de l’Escola de Policia el mes d’octubre.
Des del nostre sindicat oferim una formació de qualitat i a preu molt accessible per les persones interessades en presentar-se a aquesta convocatòria.
Hi ha la modalitat de formació presencial i la de formació virtual, annexem document informatiu amb una oferta pel Black Friday amb descomptes del 23% fins l’1 de desembre.
El cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona, ens ha recordat les mesures d’autoprotecció que hem d’adoptar tots els i les agents del cos, pel RISC ALT D’ATEMPTAT, mantenint el nivell 4 d’alerta, publicant nota informativa núm. 52/2023 a l’octubre.
Gairebé un mes desprès, creiem que la prefectura hauria de reflexionar sobre els serveis unipersonals que es realitzen diàriament i dels quals té coneixement, aplicant les seves pròpies recomanacions i garantint la seguretat del agents.
Recordem a la Prefectura que el criteri acordat al vigent conveni laboral, la protecció del personal que presta serveis operatius, es farà com a mínim, per parelles armades.
En apreciació del risc potencial, en serveis determinats, es preveurà la presencia suficient de personal i material operatiu per tal de garantir la seguretat integral del dispositiu.
Amb motiu de la actual situació bèl·lica a l’Orient Pròxim i dels últims atemptats produïts, no podem permetre que per motius d’una deficient planificació en el dimensionament de les unitats, agents prestin servei sols, cobrint regidories o accés a dependències municipals ni policials.
HEM SOL·LICITAT
Que TOTS els i les agents que es troben de servei ho facin en PARELLES ARMADES, independentment si el servei és uniformat o de paisà.
El personal de segona activitat, degudament uniformat, no hauria de realitzar serveis en via pública( lliurament de citacions…) al no portar l’arma reglamentària.
Cal revisar la seguretat a les dependències policials. No és suficient instal·lar càmeres de vigilància, s’han de renovar els tancaments (finestres i portes), per garantir la seguretat de tots el companys durant tots el torns de treball.
Cal garantir la presencia policial, en el perímetre de les comissaries durant l’entrada i sortida dels agents dels seus respectius serveis.
Que hi hagi un servei de GUB permanent i armat que proporcioni la seguretat a l mentre les companyes i companys que realitzant formació permanent. I a més, que durant s’estigui realitzant formació, hi hagi una persona que cobreixi el lloc de vigilància i control de les càmeres de seguretat.
Un dels objectius que ens vam marcar en CCOO va ser aconseguir l’anticipació de l’edat de jubilació de policia local com a professió de risc. I ho vam aconseguir!
Com sabeu, la Seguretat Social ha fet la seva pròpia interpretació del Real Decreto 1449/2018 i ha deixat sense computar l’acadèmia policial, les pràctiques i el temps que hem exercit com interins/es.
Les Comissions Obreres hem plantejat la nostra rotunda oposició a Madrid en la Mesa de Negociación Estatal.
Des de l’Agrupació de Policies Locals de Catalunya de CCOO ens confirmen que es segueix amb la negociació per aconseguir la modificació del criteri de gestió de la Seguretat Social que ha deixat fora del temps efectiu com a Policia Local el que s’hagués treballat sense nomenament com a funcionari de carrera.
Sobre els diferents dubtes que ha generat la sentència on es reconeix el dret d’un agent de la Policia Local a accedir a la jubilació anticipada, independentment de la naturalesa de la relació establerta entre l’agent i l’ajuntament (en el cas de la sentència, part del temps com funcionari interí).
Cal saber que aquesta sentència només és d’aplicació directa per a la persona que va denunciar, és una denúncia personal i no col·lectiva.
És un pas endavant per assolir els nostres objectius i drets, i per això us encoratgem a que tots i totes les nostres afiliades utilitzeu els nostres serveis jurídics per fer les reclamacions pertinents per a evitar demores injustificables en la vostra jubilació.
Aquestes denúncies i en el seu cas sentències favorables donaran més arguments per a la negociació que estem fent a Madrid.
A una de les dependències policials de Zona Franca s’ha detectat una de les màquines de cafès amb petits insectes, mosques i cucs, fins al punt d’haver de posar un precinte anunciant-lo per a evitar que es continués usant.
El servei és tan deficient que en moltes ocasions les màquines estan dies o setmanes sense subministrar llet. La llet és en pols i si entra humitat en els conductes es forma un tap i s’obstrueixen.
Tot això és perquè el servei de manteniment és insuficient. Els operaris venen amb el temps just i es dediquen a recarregar les màquines, i treure un cafè com a forma de prova. Si no reben queixa o reclamació, les revisions, manteniment i neteja a fons es fan massa esporàdicament.
Hem sol·licitat que s’investigui com és possible que una de les màquines estigui subministrant cafè amb insectes. També exigim que es revisi el servei de manteniment, es facin les gestions oportunes per a garantir un servei de qualitat i s’interposin les accions pertinents davant aquestes deficiències tan greus.
Hem sol·licitat formalment al cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona que es responsabilitzi personalment de què la prefectura no incompleixi de forma reiterada el conveni i els seus acords, i que, sense dilació, autoritzi les peticions dels dies de lliure disposició en festiu o cap de setmana, dels mesos de novembre, desembre i gener.
Recordem que segons consta en el punt 5, annex I, de l’Acord de Condicions de Treball del personal funcionari en vigor, de les festes de lliure disposició, quatre a l’any, podran gaudir-se en festiu o cap de setmana.
Que l’única condició, és sol·licitar-la amb antelació, no més tard del dia 15 del mes anterior al dia sol·licitat. Els motius que estan donant no poden ser causa de denegació de les peticions realitzades dins del termini i en la forma escaient per part dels companys, amb més de sis mesos d’antelació.
Els companys que formen la Guàrdia Urbana de Barcelona, realitzen la petició de totes les festes anuals i vacances en el primer trimestre de l’any, per a facilitar l’organització i previsió dels serveis a petició de la Prefectura.
En data d’avui, hem rebut multitud de reclamacions de companys afiliats, indicant que les sol·licituds presentades el mes de febrer de 2023, en les quals demanaven realitzar festes de lliure disposició en festius o caps de setmana dels mesos de desembre 2023 i gener 2024, encara no han estat autoritzades, constant en vermell en el COOPER.
El personal d’Atenció al ciutadà de les Oficines d’Habitatge de Barcelona , amb el suport de CCOO i en vaga per unes condicions laborals i socials en igualtat amb la resta de col·lectius a l’Ajuntament de Barcelona.
El col·lectiu reivindica ser equiparats salarial i socialment amb els companys/es de les Oficines d’Atenció al Ciutadà de Barcelona l’aplicació del teletreball, la creació d’un equip volant que faciliti la conciliació familiar i el gaudiment de drets socials , i la retirada de proposta de recurs de cassació al Tribunal Suprem de reconeixement d’antiguitat de part del personal.
El col·lectiu de personal d’Atenció al ciutadà de les Oficines d’Habitatge de Barcelona, coneguts col·loquialment com a Frontals de les Oficines d’Habitatge , ha iniciat el dijous 2 de novembre la primera de les cinc jornades de vaga convocades a les Oficines d’Habitatge de Barcelona .
La jornada inicial de vaga , amb un seguiment del 85% de la plantilla del ha impedit lliurar amb normalitat el servei a les Oficines d’Habitatge de Barcelona, havent se de cancel·lar més de 120 cites prèvies program ades, i inhabilitant l’atenció a la ciutadania a 8 de les 10 Oficines de l’Habitatge de Barcelona.
El Frontal de les Oficines d’Habitatge és un col·lectiu de 31 persones que presta servei personalitzat i especialitzat en matèria d’habitatge, informant sobre tota la carta de serveis de l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya en matèria d’habitatge a la ciutat de Barcelona.
Tot i que l’equip inicialment es va crear com un servei externalitzat, l’any 2017 la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona va internalitzar tot el personal a l’ens municipal (prèviament a ser subrogat per la ja dissolta empresa municipal Barcelona Gestió Urbanística, S.A BAGURSA), passant a ser personal municipal de l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB) IMHAB), dins l’Ajuntament de Barcelona Malgrat que al febrer de l’any 2018 es van homologar les seves tasques i categoria a l’Acord de Condicions de Treball de l’Ajuntament de Barcelona, el Frontal de les Oficines d’Habitatge denuncia que a hores d’ara encara no ha aconseguit equiparar se amb serveis simi lars amb els quals se’ls hi compara.
És el cas, per exemple, de les Oficines d’Atenció al Ciutadà de Barcelona (OAC), personal amb la
mateixa categoria laboral que ells . El Frontal de les Oficines d’habitatge denuncia com des de l’IMHAB se’ls hi compara constantment en les obligacions amb aquestes oficines , havent se d’homologar en horaris i acords amb aquest personal municipal , mentre s’incompleix i es passen per alt la resta de drets dels quals gaudeix en aquests treballadors .
El col·lectiu acusa l’Ajuntament de Barcelona i l’IMHAB de tractar los com a personal municipal “de segona”, privant de rebre les mateixes retribucions salarials que el personal d’OAC, no aplicant els acords de teletreball com a la resta de la plantilla municipal, i condicionant els seus drets socials i de conciliació fa miliar i sindical al no cobrir les baixes, permisos i llicències del personal , afectant de retruc el servei a la ciutadania.
A més de tot això, i en relació amb l’antiguitat del personal Frontal , 12 dels actuals treballadors/es van interposar l’any 2019 demanda de reclamació d’antiguitat no reconeguda i quantitats no ingressades, al considerar que en la seva relació contractual amb l’IMHAB i l’Ajuntament de Barcelona existia una infracció d’acord amb l’article 44 ET, al no aplicar se amb plens efectes les conseqüències jurídiques de les subrogacions dutes a terme fins a la data entre elles, el reconeixement de l’antiguitat, i en conseqüència, la no retribució dels corresponents complements d’antiguitat i triennis que els hi serien d’aplicació.
Fins en dues ocasions, tant a primera com a segona instància, els jutjats i tribunals han donat la
raó als treballadors/es del Frontal , estimant com a favorables les seves pretensions.
(Anteriorment, l’any 2017, el mateix col·lectiu ja va rebre sentencia favorable de cessió il·legal de treballadors per la qual quedava acreditada la vinculació dels treballadors i treballadores amb el Servei del Frontal de les Oficines d’Habitatge que la societat Barcelona Gestió Urbanística, SA (BAGURSA) donava en aquelles Oficines, i que en aquell moment es donava per part dels treballadors reclamants de manera externalitzada).
Tot i aquestes resolucions judicials favorables als treballadors/es, l’Ajuntament de Barcelona i
l’IMHAB han decidit recórrer, una vegada més, ara via recurs extraordinari de cassació al tribunal
Suprem, la darrera sentència del TSJCat.
Des del col·lectiu reclamen a l’Ajuntament de Barcelona diàleg i avançar posicions en el marc
d’una negociació real i efectiva per a poder desconvocar la vaga , sent equiparats en drets
retributius i socials amb la resta de col·lectius a l’Ajuntament de Barcelona, així com també la
petició de retirar la proposta de Recurs de Cassació davant el Tribunal Suprem per l’antiguitat
subrogada dels treballadors ja reconeguda pels tribunals.
Per ara, mantenen convocades la resta de jornades de vaga durant tot el mes de novembre, les
quals han de continuar totes les tardes de dijous de 16 a 18:30h.
Cada dijous ens concentrem a una Oficina d’Habitatge diferent sobre les 16:00 hores.