La felicitat és fer el que es desitja i desitjar el que es fa. No somiïs la teva vida, viu els teus somnis.
Bon Nadal!
![](https://ajuntamentbarcelona.ccoo.cat/wp-content/uploads/sites/10/2022/12/Bon-Nadal-2022-CCOO-AJT-BCN-1024x576.png)
COMISSIONS OBRERES
Secció sindical Ajuntament de Barcelona
La felicitat és fer el que es desitja i desitjar el que es fa. No somiïs la teva vida, viu els teus somnis.
Bon Nadal!
TRANQUIL·LITAT COMPANYES/S QUE SOM AQUÍ!!!
Com molts de vosaltr@s ja sabeu, l’equip de treball de CCOO portem mesos treballant la identificació de places d’estabilització per a poder incloure en aquest procés el major nombre de places possibles i després de molt d’esforç hem aconseguit:
– Estructures: Hem aconseguit que a més de 50 companyes/s que tenien contractes temporals i amb antiguitat suficient per a estabilitzar se’ls creï una plaça d’estructura i així puguin estabilitzar.
– Educació Escoles Bressol: Hem aconseguit passar de 462 places a poder estabilitzar 602.
– Professors de Música: Hem aconseguit passar de 30 places a estabilitzar a 70 incloent les jornades parcials i en règim funcionarial.
– Hem lluitat i treballat pel reconeixement de l’antiguitat i drets del personal subrogat i de l’indefinit no fixa.
– Analitzar col·lectiu a col·lectiu, i seguim …per a NO DEIXAR A NINGÚ ENRERE!!!
I penseu que després de tot aquest esforç, des de CCOO permetrem que les BASES D’ESTABILITZACIÓ us posin en risc? NOO!!
Les bases d’estabilització no estan tancades, la següent reunió serà el 24 d’octubre per això hem considerat que heu de saber que quan finalitzi la negociació us informarem de tots els detalls i convocarem una assemblea general per a poder explicar-vos el que sigui necessari sobre el procés, però tingueu clar que CCOO no signarà unes bases que no garanteixin:
– Legalitat: Igualtat, capacitat, mèrit i publicitat
– Estabilització: Possibilitats reals d’estabilització de la plantilla
– Seguretat: Contemplin una caiguda en bossa en cas de cessament
La proposta de CCOO és la següent:
CONCURS DE MÈRITS:
– Diferenciació de puntuació del personal municipal respecte a altres administracions.
– Assegurar que la quantitat de cursos i el mínim d’hores exigides s’ajustin a la realitat de cada categoria.
– En cas de força major justificada es tingui una segona oportunitat de poder fer la prova de català.
– No requerir proves mèdiques ni físiques al personal municipal (SPCPEIS)
CONCURS D’OPOSICIÓ ESPECIAL:
– Diferenciació de puntuació del personal municipal respecte a altres administracions
– Una única prova, cas pràctic tipus test on les preguntes no descomptin i no sigui eliminatori.
– En cas de força major justificada es tingui una segona oportunitat de poder fer la prova de català o del cas pràctic tipus test.
– Reducció de temari específic i compromís de fer tants casos pràctics tipus test com tipologies de personal a estabilitzar (màxim 10 temes).
– Proposta que la convocatòria de concurs d’oposició lliure (personal posterior al 01/01/2018) puguin beneficiar-se de la reducció de temari i poder fer la mateixa prova de cas pràctic que en el concurs d’oposició especial.
– No requerir proves mèdiques ni físiques al personal municipal (SPCPEIS)
CCOO no signarà unes bases d’estabilització si no van acompanyades d’una proposta de convocatòria de PROMOCIÓ INTERNA, amb el màxim de places possibles.
CALENDARI PREVIST:
L’Àrea Pública de CCOO, com a primer sindicat a l’àmbit de les Administracions Públiques, va signar ahir, 19 d’octubre, juntament amb el Govern i la UGT, l’Acord Marc per a una Administració del segle XXI, que recull millores substancials en les condicions laborals i salarials dels cinc milions d’empleats i empleades de les administracions públiques i del sector públic institucional, inclòs l’empresarial.
Entre aquestes, cal destacar un increment del 9,8% de les retribucions en tres anys (2022-2024), la jornada laboral de 35 hores setmanals, l’obligació del canvi normatiu per establir plans d’igualtat a totes les administracions públiques i la derogació retallades, com el de la supressió de la jubilació parcial per al personal funcionari.
Després d’un llarg i complicat procés de negociació, CCOO celebra avui la signatura de l’Acord Marc per a una Administració del segle XXI, per les millores substancials que suposaran en les condicions laborals i salarials del personal de les administracions públiques i el seu sector públic, entre elles la pujada salarial del 9,8% en tres anys (2022-2024).
Un increment en les retribucions que ve acompanyat a l’Acord per importants mesures de millora de les condicions de treball al sector públic, demandades per aquest sindicat en diferents mobilitzacions, destacant les concentracions de novembre de 2021 i la de milers de delegats i delegades passat 14 de juliol davant de les portes del Congrés.
L’acord recull, entre d’altres, les millores següents:
CCOO valora positivament aquest acord i continuarà treballant pel seu compliment íntegre, així com per la recuperació de la resta de matèries pendents, com la millora d’havers reguladors de classes passives, la indemnització per residència o l’aportació als plans de pensions públics, entre d’altres; i ho farà de manera immediata en la tramitació parlamentària dels pressupostos generals de l’Estat 2023 amb els diferents grups parlamentaris.
Adscripció al Lloc de Treball
CCOO acordem, amb la resta de sindicats de la Mesa General, que el nivell del personal temporal es consolidi quan aprovin l’Oferta Pública.
Teletreball
Des de CCOO hem reclamat que es posi data a les reunions específiques per justificar la denegació del teletreball per part de l’Ajuntament a:PIAD, OMIC, OIT, UTEH, Arxiu i Àmbit Polític.
L’Administració ha acceptat.
Estabilització personal interí i Promoció Interna personal fix
Hem aconseguit que l’Ajuntament accepti estabilitzar les jornades parcials de funcionari dels i les professors/es de Música, estem pendents de rebre el nombre de places que s’estabilitzaran.
Aquesta primera setmana d’octubre de 2022 ha tingut lloc la Jornada de presentació del primer Estudi Estatal sobre les condicions de Salut Psicosocial en els Serveis Socials de l’Administració Local que s’ha portat a terme des de CCOO.
Algunes de les reflexions i dades que van sortir al llarg del matí van ser:
Per acabar, es recorda que el Pla Estratègic de Serveis Socials per 2020-2024, el qual inclou mesures que millorarien l’estat de la salut psicosocial de la plantilla de serveis socials, es va aprovar al Parlament per unanimitat de tots els partits polítics i encara no s’ha iniciat el seu desplegament.
Des de CCOO vetllarem perquè l’administració compleixi amb l’acord d’engegar l’estudi de la salut psicosocial de l’IMSS després de la mobilitat i al llarg del curs 2023.
Podem destacar de l’estudi l’alta simptomatologia en estrès, depressió i ansietat, així com la síndrome Burnout, amb més del 50% del personal que treballa en Serveis Socials afectat.
S’ha denunciat la falta de polítiques de prevenció de riscos laborals, amb un incompliment manifest de la llei de prevenció i les responsabilitats de l’administració amb el seu personal.
A més, s’han plantejat una bateria de propostes per a abordar la situació, on destaquen l’obligació i necessitat de realitzar avaluacions de riscos psicosocials en cada centre de serveis socials, accions formatives i campanyes de prevenció de la salut física i mental i posada en marxa dels canvis i mesures en les condicions i formes de treball, eliminant els factors nocius per a la salut.
A més, una atenció psicològica immediata al personal amb alta simptomatologia.
L’estudi complet està a disposició per a descarregar-se aquí, així com una fitxa resum i les conclusions.
Igualment es pot visualitzar la presentació en aquest canal de YouTube en castellà i en aquest altre canal en català.
Després que el 31 de desembre la Generalitat va deixar sense efecte l’excedència per incompatibilitat, des de les Comissions Obreres hem anat presentant possibles alternatives a la problemàtica de només ser possible poder acollir-se a una excedència voluntària per interès particular, amb les limitacions que suposa això.
Amb el darrer canvi normatiu, per a poder demanar l’excedència voluntària o per interès particular es requereix “haver prestat serveis efectius en qualsevol administració pública durant els cinc anys immediatament anteriors, i no s’hi pot romandre menys de dos anys continuats”.
Després d’una llarga lluita,
hem aconseguit una solució!
A efectes de sol·licitar una excedència no es tindran en consideració les interrupcions entre nomenaments inferiors a:
A efectes d’haver de renunciar al teu nomenament i ser exclòs de la borsa: Podran quedar “congelats” en la borsa de la categoria superior fins que acumuli els 5 anys d’antiguitat.
Acumulada aquesta antiguitat, la persona passarà a estar activa en la borsa de categoria superior i, quan per ordre de borsa li toqui, se li oferirà un únic nomenament per un mínim de 6 mesos. Rebutjar aquest oferiment implicarà l’exclusió de la borsa.
AMB ACCIÓ SINDICAL I LA VOSTRA COL·LABORACIÓ HEM ACONSEGUIT SOLUCIONAR ELS PROBLEMES DE LA PLANTILLA.
Amb la nostra solució hem resolt les problemàtiques sorgides amb la denegació d’excedències voluntàries per existir petites interrupcions entre nomenaments, i l’obligació a renunciar al teu nomenament en categoria superior per haver aprovat una oferta pública en una categoria inferior i haver de prendre possessió com a funcionari de carrera, amb la consegüent exclusió de la borsa de la categoria superior.
Us fem un resum d’aspectes a destacar de la reunió que hem mantingut el 21 de setembre en el Comité de Seguretat i Salut Laboral dels Serveis Socials.
INFORMACIÓ AL TEU ABAST, LA NOSTRA TRANSPARÈNCIA
Personal Designat
Hem preguntat si s’està aplicant l’acord del conveni referent al Personal Designat. Des de Prevenció de Riscos Laborals (PRL) ens diuen que no tenen coneixement de com s’està aplicant a l’Ajuntament i resta pendent per la propera reunió.
Queixa mal sabor aigua fonts
Hem reiterat la queixa del mal sabor de l’aigua als centres de Serveis Socials. Proposem que hi hagi un seguiment del canvi de filtres i del manteniment de les maquines de subministrament d’aigua. Ens han contestat, que està previst canviar les fonts Eden per fonts connectades a l’aigua dels centres i aquestes disposaran d’un filtre físic. Si mentrestant hi ha alguna incidència, cal enviar un mail a prevenció i al contacte del subministrament de les garrafes.
Revisions mèdiques
Transmetem la queixa de la nostra afiliació de què la qualitat de l’atenció en les revisions mèdiques que es realitzen des de “Más Prevención” s’hauria de revisar. Ens diuen que faran una reunió amb el responsable de “Más Prevención” per treballar aquest tema. Des de PRL demanen que la plantilla els faci arribar un mail exposant la vivència per tal de poder rebre la informació de primera mà i buscar solucions.
Teletreball
Hem insistit que cal negociar el teletreball de l’IMSS a la Mesa General. En aquest sentit l’administració comunica que està previst dotar de pantalles, teclat i ratolins a tots els espais de treball a mida que es van retirant les torres.
APC
Hem demanat al Departament de Prevenció que faci l’avaluació específica de la part de la tasca de medi obert del col·lectiu APC per incloure-ho a la seva fitxa del lloc de treball.
Unitat de Crisi
Hem proposat de nou crear un protocol per als professionals que atenen usuaris que s’hagin llevat la vida. L’administració exposa que estan treballant per poder disposar d’una Unitat de Crisi gestionada per la UAB, quan el recurs estigui disponible ens faran la presentació en el si del Comitè de Seguretat i Salut.
Estudi de riscos psicosocials
L’administració mostra voluntat real per realitzar un estudi de riscos psicosocials de tota la plantilla del IMSS, incloent tots els perfils, tots els centres i tota la plantilla que està dins d’aquest Institut. Recursos Humans proposa que aquesta avaluació tingui lloc després de la mobilitat per tal de garantir un clima d’estabilitat entre els equips alhora de treballar les mesures correctores.
La part social demana que es tinguin en compte els estudis de psicosocials anteriors i CCOO sol·licita l’últim estudi realitzar per tal de poder fer un seguiment el més acurat posible. També recordem que els sindicats hem de poder participar de l’elaboració de la proposta i la seva aplicació.
Planificació visites prevenció
Des de PRL se’ns comunica que pròximament se’ls detallarà la planificació de visites de l’últim trimestre de 2022 per tal de tancar avaluacions, planificacions de centres, fitxes informatives treballadors/res i simulacres.
CSS Fort Pienc
CCOO recordem que resta pendent repetir les proves d’iluminació al CSS Fort Pienc un dijous a les 17h de la tarda dels mesos d’hivern ja que les llums de confort no son suficient en aquesta època i no es reflectia a l’avaluació de riscos realitzada al centre mesos enrere.
Protocol d’agressions
Ja s’ha agendat a tots els Centres de Serveis Socials la Formació en protocol d’agressions que impartirà la Guàrdia Urbana als professionals de l’IMSS.
Hem fet saber a l’administració el malestar de la plantilla amb la descripció del procés que es feia, així com les errades que hem detectat als annexos on es desglossen les places que van a la mobilitat.
Noves bases de mobilitat
A) S’acorda modificar les bases perquè cap funcionari en adscripció provisional pugui escollir plaça abans que un funcionari en adscripció definitiva. El procés de la mobilitat serà el següent:
Els funcionaris/es interins/es (aconsegueixin o no plaça amb l’OP 2021) no hauran de presentar-se a la mobilitat, seran cridats d’ofici per RRHH en el moment oportú.
B) S’acorda obrir un nou període d’inscripció l’endemà de la publicació de les noves bases, ja que les modificacions que s’han realitzat afecten el nucli de la mobilitat.
C) Hem demanat que amb la publicació de les noves bases de la mobilitat s’adjunti un llistat dels centres de treball i/o barris que estan adscrits a Projectes de Ciutat (APC, Educadors d’Escoles, SADEP)
SADEP
Hem manifestat el nostre desacord amb el fet que les bases de la mobilitat no recullin un llistat que desglossi quines places del SADEP estan assignades al SADEP central i quines estan adscrites al SADEP, però, de forma temporal, estan realitzant les seves tasques als CSS.
SARA
S’acorda penjar l’acord horari del SARA a la intranet.
Places estructurals
Al marge del procés de mobilitat, hem sol·licitat informació a RRHH sobre les places estructurals que recentment s’han creat per les persones que podien accedir a l’oferta pública d’estabilització, però encara estaven treballant a places no estructurals.
Aquestes places operaran de manera molt semblant a un equip volant, però amb destins de mitja-llarga durada, ja que l’equip volant actual és només per substitucions i de curta durada.
Des de CCOO hem demanat que en el moment que els/les professionals afectats per aquesta situació siguin funcionaris de carrera es convoqui un altre procés de mobilitat.
Defensem que de forma periòdica es vagin duen a terme aquest tipus de processos, perquè la plantilla que ho necessiti pugui escollir nou destí.
El principi de lliure concurrència
Recordem que no cal ser funcionari interí per poder presentar-se als processos d’estabilització, ja que l’oferta pública es regeix pel principi de lliure concurrència.
PLA DE DESPLAÇAMENT D’EMPRESA
Com sabeu, la signatura del nou acord de condicions laborals (El Conveni de la VIDA) ha permès establir marcs i nous espais de treball i desbloquejar així les negociacions com el Pla de Desplaçament d’Empresa (PDE).
Fa uns mesos vau participar en l’enquesta sobre la mobilitat de la plantilla municipal de l’Ajuntament de Barcelona, aviat rebreu el retorn, via infografia, d’aquesta enquesta.
Les Comissions Obreres vam fer una altra enquesta l’any 2016 i vam extreure unes conclusions que són les vostres reivindicacions, i hem lluitat perquè ho hem considerat imprescindible, per elaborar un pla de desplaçaments de l’Ajuntament de Barcelona.
Pla de Mobilitat Laboral de CCOO
Destaquem el paral·lelisme dels resultats d’ambdues enquestes, on podem ressaltar que les diferències són respecte a la nova realitat de l’ús de la bicicleta i de la incidència del treball a distància durant la pandèmia.
Ara us presentem el nostre pla de mobilitat amb incentivació de l’ús de transport ecològic i saludable, el que denominem Pla de Mobilitat Laboral de CCOO (Pla MOLA).
Aquí teniu les nostres principals reivindicacions del nostre pla , el pla que més MOLA:
Bon dia companys i companyes!
La setmana passada els sindicats amb representació al Comitè de salut laboral han estat convocats per tractar els temes del personal designat aprovats en l’últim acord de condicions laborals 2021-2024 [El Conveni de la Vida], on s’estableix un nou complement circumstancial de 30 € associat a l’exercici de la funció, també estableix l’horari de 5 hores setmanals.
L’administració es va fer arribar a la representació sindical una circular informativa de proposta de millora per al personal designat quant a les funcions dirigides a les tres especialitats (administració recursos humans, serveis tècnics obres i manteniment, i administrativa contractació).
CCOO una vegada estudiades les competències les hem vist excessives i així ho va comunicar a l’administració. Ben aviat ens tornaran a passar una nova proposta que tornarà a ser valorada.
El servei tècnic de prevenció s’ha compromès a dissenyar un manual diferenciant els diferents àmbits del personal designat per fer més comprensible les diferents funcions.
Des de CCOO hem elaborat un qüestionari on hem recollit totes les funcions que en matèria preventiva figuren base a la llei 31/1995. Us demanem la vostra col•laboració omplin i enviant-nos el qüestionari que us hem enviat al vostre correu electrònic per tal de tenir una visió actual de les tasques com a personal designat.
La Relació de Llocs de treball (RPT) és l’instrument tècnic sobre el qual les administracions públiques dissenyen la seva estructura de personal per a adequar-la a les necessitats del servei públic (tant internament com cap a la ciutadania).
En aquesta relació de llocs de treball han de constar, entre altres informacions, les funcions, la denominació i les característiques essencials dels llocs i els requisits per ocupar-los.
Per demanda popular de tots i totes les treballadores municipals es va denunciar el Sistema d’Ordenació Municipal (SOM) que era una eina injusta que no reflectia la realitat, el qual va ser substituït per una RLT que no s’ha desenvolupat i on s’especificava el compromís de fer la valoració dels llocs de treball (VLT).
Les Comissions Obreres hem treballat molt per adaptar el manual de la Diputació de Barcelona a les característiques pròpies de l’Ajuntament de Barcelona.
En la negociació del Conveni vam aconseguir incloure una clàusula que obliga a fer la valoració de llocs de treball abans del 31 de desembre de 2022.
En la Comissió de Llocs de treball hem lluitat per aconseguir que tots els treballadors de l’Ajuntament puguin exposar sense problemes ni limitacions les tasques reals que realitzen.
Després de mesos de negociació, s’ha aprovat en la Mesa General el Manual de Valoració del Llocs de Treball i l’enquesta que s’enviarà a tot el personal.
Per poder posar en marxa una RLT justa cal fer un treball previ de prospecció interna i per això hem considerat fer una enquesta interna per a detectar les funcions que desenvolupa cada treballador i treballadora que, per exemple, podrien aflorar en la Guàrdia Urbana o en SPCPEIS algunes especialitats.
La negociació ha sigut molt dura, però hem aconseguit incloure camps que permetin a la plantilla modificar les respostes prefixades.
Aquesta enquesta ha de permetre detectar greuges comparatius, recopilar-los i portar-los a les meses de negociació, per això, és molt important la teva participació.
Com més respostes hi hagi, més força tindrem per defensar una relació de llocs de treball justa i que reflecteixi i valori correctament les tasques que realitzem tota la plantilla de l’Ajuntament.
Us encoratgem a omplir de forma correcta i precisa aquesta enquesta, que és una eina oficial i que ens ajudarà a lluitar, defensar i per tant, definir una RLT justa.
Ompliu l’enquesta sense cap complex, però sense precipitacions, primer llegir bé, reflexioneu i recordeu que sempre estem a la vostra disposició per ajudar-vos a resoldre qualsevol dubte que tingueu, i en aquest cas, també per resoldre els vostres dubtes de com respondre l’enquesta.
Tal com es va signar en l’Acord de condicions de treball del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Barcelona 2021-2024, el ja reconegut com “El Conveni de la Vida”, gairebé el 80% de la plantilla municipal no uniformada de Barcelona podrà teletreballar a partir d’aquesta tardor.
Aquest Acord de Condicions signat a finals de l’any 2021 exclou als sectors Guàrdia Urbana, el Servei de Protecció Civil, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament (SPCPEIS) i llocs de treball en centres docents o de suport a la docència i escoles bressol.
En l’última “mesa general” celebrada el passat 22 de juliol, l’administració ens va presentar la seva proposta de les persones que podrien acollir-se al teletreball i de les que no.
Les Comissions Obreres NO HEM ACCEPTAT L’EXCLUSIÓ DELS COL·LECTIUS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC I PRESTACIÓ PRESENCIAL i hem aconseguit, després d’una dura negociació, el compromís d’estudiar col·lectiu per col·lectiu i negociar la seva possible incorporació al teletreball abans del 31 desembre.
L’Administració volia que aprovéssim també un seguit d’exempcions arbitràries en determinades dotacions de llocs generalistes. També ens hi hem negat i ens hem emplaçat a aquesta setmana per discutir-ho.
CCOO vam aconseguir allargar el treball a distància (per la quinta onada de la COVID) fins a l’octubre i ara aconseguim iniciar el teletreball una vegada finalitzi el treball a distància, és a dir, a partir de l’1 d’octubre.
A més a més, hem aconseguit mantenir la modalitat de treball a distància en aquells llocs de treball que no es respectin la distància de seguretat.
Per tant, les Comissions Obreres considerem positiu arrencar el teletreball l’1 d’octubre amb el 80% de la plantilla, i continuar lluitant i defensant les persones que no puguin teletreballar, de moment.
El model de treball que hem apostat des de CCOO a l’Ajuntament de Barcelona és un model híbrid, intercalant temps en l’oficina i el treball remot. Hem de ser creatius, hem de ser innovadors per a transitar aquest nou camí que representa un canvi estructural, mantenint la mirada en un futur i buscar una dinàmica de treball amb sentit i responsable.
El 7 de juliol es va celebrar el CSSL de l’Ajuntament de Barcelona on des de CCOO es va dir amb relació alteletreball i mesures de prevenció de riscos laborals, que CCOO no està d’acord amb el redactat del document tècnic de proposta de les condicions i mesures de seguretat laboral que s’han de complir per poder teletreballar presentat per l’Administració.
També vam proposar que les persones que, per prescripció d’un professional de medicina del treball, pateixin una malaltia o discapacitat que afectin la seva mobilitat, incrementant el seu esforç per traslladar-se al centre de treball puguin sol·licitar una adaptació del lloc de treball mitjançant l’increment de dies de teletreball.
El responsable del departament de prevenció ens va dir que traslladaria la petició a la gerència i direcció de relacions laborals.
A la Mesa General d’avui ens han lliurat:
Tant el manual com a l’enquesta s’han treballat a la Comissió de Valoració de Llocs de Treball.
Trobem molt important l’enquesta s’ha treballat molt. En aquesta enquesta s’ha de detectar les coses que fa anys que reclamem des de CCOO que no estan valorades; l’Administració està d’acord en el fet que l’enquesta sigui l’eina per poder detectar-les.
Posem en valor l’apartat final, obert, on GUB i SPCPEIS podran posar d’una vegada per totes les seves especialitats.
A l’acta de la Comissió de la VLT consta que poden posar les funcions no reconegudes i també al camp d’observacions.
En aquests camps els col·lectius no uniformats també podran posar tot el que no estigui consti a la seva fitxa de la Relació de Llocs de Treball i que considerin que s’ha de valorar.
Ens reservem el vot sobre el Manual i l’Enquesta, per a poder revisar el document del teletreball lliurat, l’hem de revisar bé i poder fer aportacions, els majors de 60 anys no consten i ens preocupa, ens ha arribat que s’està negant a aquest personal poder fer 3 dies i no 2.
Hem demanat les dades de les persones afectades (majors de 60 anys) perquè se li està denegant.
Continuarem defensant que tothom que ha pogut fer treball a distància pugui fer teletreball i que per qui no ha pogut es creïn les eines necessàries per poder fer-ne. S’ha ajornat la decisió a la Mesa General a la setmana que ve.