En el 2015, Barcelona va posar en marxa la mesura de govern “Estratègia de la bicicleta per Barcelona”, en la qual fomentava l’increment de l’ús de la bicicleta com mig habitual de transport urbà.
La bicicleta és un factor clau per a reduir els nivells de contaminació ambientals i acústics de les ciutats.
L’Ajuntament de Barcelona té com a objectiu arribar als 308 quilòmetres de carril bici a la fi de mandat, la qual cosa suposa un increment del 165% respecte del punt de partida de la Mesura de l’Estratègia de la Bicicleta en el 2015 (que parteix d’una trama de 116 quilòmetres). D’aquesta manera, el 95% de la població de la ciutat disposarà, com a mínim, d’un carril bici a 300 metres de distància del seu domicili.
Per tot això, i per a atendre les demandes dels usuaris de la bicicleta, Guàrdia Urbana de Barcelona compta amb una unitat ciclista en totes les unitats territorials de Barcelona.
El problema de GUB és que no té definit un model d’unitat, sent cada districte qui disposa de les bicicletes que els han assignat i coincidint únicament en el folre amb adhesiu blanc i l’escaquer de les policies locals, ocultant la seva marca i model i donant una aparença d’ocultació, no són bicicletes policials ni estan adaptades al temps actual, atès que manquen d’un sistema de pedaleig assistit.
La uniformitat de els/as agents que integren aquestes “unitats” no s’ajusta a la vestimenta còmoda i funcional d’un ciclista; a l’estiu usen pol de màniga curta, pantalons curts, iguals dels que usa la unitat de platges i sota aquests han d’usar un culot, la qual cosa fa molt incòmode la seva funcionalitat donat el nivell d’alarma també fan ús de l’armilla antibales.
A l’hivern la uniformitat és igual a la de les patrulles amb la diferència que els pantalons llargs portar una reixeta interior, bastant incomoda, a més de roba d’abric només disposen de la jaqueta o de l’impermeable, mancant d’una roba d’abric tipus curta vents, per als dies menys freds.
Respecte a les proteccions només disposen d’un casc tipus ciclista, sense que aquest disposi de visera o qualsevol sistema protector per als ulls.
L’ajuntament de Barcelona demana i anima als barcelonins a l’ús de la bicicleta com mig sostenible, inverteix en carrils bicis, però no aposta per la seva Guàrdia Urbana, no dota als districtes de mitjans sostenibles que facin més pràctic la convivència amb ciclistes i patinadors.
Reclamem, per a complir amb seguretat el pla “Estratègia de la bicicleta per Barcelona”, elaborat pel consistori l’any 2015:
- es doti a els/les integrants de les unitats ciclistes dels districtes, d’un casc de seguretat, còmode, lleuger i homologat.
- Unes ulleres de protecció ocular amb lent fotocromàtica, polaritzada, amb capa anti-baf, flexibles, resistents i de poc pes.
- Roba ciclista d’estiu, entretemps i hivern.
- Així com un model de bicicleta, homogeni, estàndard per a totes les unitats, amb logotip policies serigrafiat, amb un sistema de llums d’emergència i sirena, amb bloqueig de seguretat i un sistema d’ajuda al pedaleig o un sistema electrònic que faci més còmode el pedalar.